Concertverslagen
Verslag
BluesMoose Fest - 28 April 2013 De Wolfsberg, Groesbeek
Net
na 14.00 uur staat Tony Spinner met zijn band klaar om te
beginnen. Hij is geen onbekende in Nederland, deze bijna
vijftigjarige (slide) gitarist uit de VS. Bekend onder
andere vanwege zijn werk bij TOTO, timmert deze man al jaren
succesvol aan de weg en heeft diverse albums uitgebracht.
Samen met bassist Alex Steier en drummer Michel Mulder
brengt hij vuige, melodieuze bluesrock. Hoewel hij enkele
malen wordt gehinderd door kapotte snaren, weet hij toch
flink de sfeer erin te brengen met zijn energieke muziek.
Terwijl Alex en Michel de boel opvangen met hun solo’s,
vervangt Tony ondertussen vakkundig zijn snaren. Hij geeft
een geweldige intro op het mooie Catfish Blues, een nummer
dat, ondanks de zonneschijn, kippenvel op mijn armen geeft,
evenals de prachtige Hendrix cover The Wind Cries Mary. Als
toegift horen we een tien minutenlange Baby Please Don’t Go.
Heerlijk, deze fantastische band gaat werkelijk los, de zon
schijnt: wat een rocking goed begin van dit festival zeg.
Dan
is het de beurt aan de vette blues van harpspeler Big Pete,
die vandaag een topband heeft meegenomen, bestaande uit:
gitarist Sander Kooiman, bassist Erkan
Özdemir en op drums valt vandaag zijn zoon in, de
zeventienjarige Levent
Özdemir. Come On In This House zet rustig de toon,
gevolgd door een sterke Rockin’ Daddy van Howlin’ Wolf, echt
zo’n nummer om je vingers bij af te likken. De band grooved,
de strakke ritmesectie staat als een huis en Pete staat
ontspannen afwisselend te blazen en te zingen. Topgitarist
Sander Kooiman, speelt zoals gewoonlijk de pannen van het
dak, wat een genot toch die man aan het werk te zien. Lester
Butler’s So Low Down gaat erin als gesneden koek bij het
enthousiaste publiek, en er wordt al stevig gedanst voor het
podium.
Met Smokin'Joe Kubek en Bnois King, “Blood Brothers” van de Texas Roadhouse Blues, heeft de organisatie een ferm staaltje blues binnengehaald. De nors-kijkende, wat excentriek ogende Joe Kubek speelde langere tijd in de band van Freddie King, en combineert zijn sterke (slide) gitaarspel fijn met de mooie soulvolle stem van Bnois King. Samen met Sheila Lahr op basgitaar en Eric Smith op drums, spelen ze hun set met o.a. I saw it coming, de slowblues There’s gonna be some Change en de op slide-gitaar gespeelde heerlijke I’m gonna Leave You baby. De fijne Texas shuffles van Joe worden doorspekt met het jazzy klinkende gitaarwerk van Bnois. Hoewel ik het nergens écht spannend vind worden, klinkt het wel behoorlijk vet en het publiek geniet zichtbaar.
Dan
wordt het maar eens tijd om een hapje te eten, en dat kan
hier goed! De prachtige ambiance van Hotel De Wolfsberg,
geeft een extra fijn gevoel hier te zijn. Overal is goed
voor gezorgd, drankjes worden indien gewenst aan de
sta-tafel bezorgd, het terrasje ligt lekker in het zonnetje
(wel met fleecetrui aan ) en een goede vette bek, of een
portie hete vlammetjes is zó
gehaald.
Om
19.15 uur blijkt dat ze gelukkig net bijtijds gearriveerd
zijn: Ruf’s Blues Caravan, dit keer bestaand uit Bart
Walker, Joanne Shaw Taylor en Jimmy Bowskill, komt vandaag
over vanuit Zweden. Samen staan ze te trappelen om een
stomende set gitaargeweld te presenteren. Stuk voor stuk
topgitaristen, ook wel Tomorrow’s Guitar Heroes genoemd, die
hun optreden gezamenlijk aftrappen met een flitsende Proud
Mary.
Vervolgens
mag Bart Walker openen, deze gitarist is afkomstig uit
Nashville,VS. Een imposante verschijning, met een even
imposante zangstrot. Dit komt goed tot zijn recht met het
stevige My favourite Colour is the Blues. Flinke bluesrock
schotelt hij ons voor, en we horen nummers van zijn laatste
album, Waitin’on Daylight, waaronder de titeltrack van dat
album en het mooie It’s all Good. De man slingert zijn
slide-tonen het publiek in, die dit maar al te graag
opslurpt. Wat een geweldenaar staat hier, zowel vocaal als
instrumentaal. Zijn Gibson loeit, en hij imponeert menigeen
door al spelend zijn gitaar zwierig over zijn rug te gooien,
of als hij de microfoonstaard als slide gebruikt. Als hij
vervolgens het prikkelende Slow Moving Train erin gooit, kan
het voor vanavond niet meer stuk: helemaal top deze gast,
die hopen we veel vaker te gaan zien.
Dan
is het de beurt aan de jonge Jimmy Bowskill (1990), uit
Canada afkomstig. Hij speelt al vanaf 10-jarige leeftijd,
werd “ontdekt” door Jeff Healey en bracht z’n eerste album
op 12-jarige leeftijd uit! Deze spring-in-het-veld op het
podium heeft er zichtbaar plezier in en speelt afwisselend
zowel rock als blues, maar met meer nadruk op rock. Toch met
de wat rustiger nummers, zoals een prachtig gevoelig
uitgevoerde Summertime op slide, laat deze virtuoze gitarist
horen wat hij in zijn mars heeft.
Het
is al donker als Danny Bryant het podium oploopt. De
bluesrockgitarist zit midden in zijn Hurricane Tour, naar
aanleiding van zijn net uitgebrachte album. De Britse
gitarist staat maar al te graag voor zijn Nederlandse
publiek. En dat publiek staat inmiddels voor het podium
gepakt als haringen in een ton, om maar niets te missen van
deze snarenvirtuoos. Hoewel het aardig koud is geworden,
warmt menigeen zich aan de verwarmende tonen uit de gitaar
van Danny. Samen met vader Ken op de basgitaar en Trevor
Barr achter de drums, brengt hij een afwisselende set van
voornamelijk bekende songs. Stampende rocksongs zoals
Prisoner of the Blues en Master of Disaster, worden fijntjes
afgewisseld met de voor Danny zo kenmerkende slowbluessongs
Love of an Angel en Always with Me. Nieuw nummer Losing You
wordt op magnifieke wijze gebracht, en het publiek is er
(bijna) stil van geworden.
Om 22.30 uur sluit Danny af met zijn toegift Painkiller. Al snel blijkt dat het publiek het voor gezien houd, er wordt nauwelijks nageborrelt of nagekletst. Waarschijnlijk speelt de optrekkende kou de meeste mensen wel parten, het is mooi geweest zo. Alleen enkele die-hard fans schuiven nog even aan bij Danny, om zijn nieuwe cd te bemachtigen, met handtekening uiteraard. Zelf lopen we uiteindelijk ook naar de uitgang, moe maar voldaan. Het is alweer voorbij, deze tweede editie van BluesMoose Fest. Ik had eerlijk gezegd meer publiek verwacht, aan het programma kan het niet gelegen hebben. Alles was weer tip-top voor elkaar, de sfeer geweldig, het geheel strak gepland en goed georganiseerd. Alle credits voor de organisatie en al haar medewerkers. Bedankt en tot volgend jaar ! |